Bir hafta önce mobilyacıdan yatak odası takımı aldım. Alışverişimiz bitti. Ben bu alışverişten vazgeçebilir miyim?
Hayır, vazgeçemezsiniz. Alışverişinizi yapmış, her işlemi bitirmişsiniz. Müslüman sözünde duran insandır. Her şeyi bitmiş bir ticaretten alıcı tek taraflı ve meşru gerekçesi olmadan vazgeçerse hem hukuki ve hem de uhrevi hak (kul hakkı) meydana gelir. Fakat mal, alışveriş yapıldığı zamanki şeklini koruyor ve zarar görmemiş ise her iki taraf karşılıklı rızayla bu akdi feshedebilirler (sonlandırabilirler).
Bu gibi durumlarda karşılıklı rızayla anlaşmayı, sözleşmeyi sonlandırmak caizdir.(Hasan Çınar)
*
Borçlu olan bir tanıdığım var. Durumunu biliyor ve üzülüyorum. Haberi olmadan zekât parasıyla borcunu ödersem, doğru yapmış olur muyum?
Hayır, doğru olmaz. Fakirin haberi ve izni olmadan ödenen para zekât yerine geçmez. Sadaka olur. Ama bu fakirin ödeyemediği borcunu alacaklıya ödemeden önce borçlunun izni ve isteğiyle ödenirse, ödeyen de zekâta niyet ederse bu ödeme zekât sayılır, sahih ve geçerli olur. Alacaklı da fakirin vekili olarak fakir adına bu zekâtı almış olur.
*
Galericiyim, zekâtımı nasıl vermeliyim?
Kaç tane ticari aracımız varsa, piyasa değeri ne kadarsa, borçlarımızı çıktıktan ve bir kameri yıl (354 gün) üzerinden geçtikten sonra zekâtını vermemiz farzdır. Araba, traktör, otobüs vb. ticari olanları zekâta tabidir. Ama galericinin özel arabası, eşinin arabası, çiftçinin traktörü vs. bunlar ticari olmadığı için zekata da dâhil olmazlar.
Bir şahsın 3-5 vs. taksi veya otobüsü var. Yolcu taşıyıcısıdır. Kazancından zekât verir. Yolcu taşıyan araçların kendileri değil kazançları nisaba (80.18 gr. altın kıymetine) ulaşırsa, üzerinden bir yıl geçince zekât vermek farz olur,
*
Ezanmatik ile ezanı okutmanın mahzuru var mıdır?
Evet, vardır. Kayıttan okutmak ezanı hafife almaktır. Sünnet yerine getirilmiş olmaz. Ezan namazın sünneti olup, okunduğu vakit için namaza davettir. Aynı zamanda ezan, İslam’ın namaz ve hac gibi şiarındandır. Yani yerine getirilmesi mutlaka gerekli olan İslam'ın sembollerindendir.
Önceden hazırlanmış bir ses ile bu yerine getirilmiş olmaz. Sadece ezanmatik değil kaset, CD vb. ses kaydedilen cihazın okuduğu ezanlarla da sünnet yerine getirilmiş olmaz. Uygun değildir. Ezanın saygınlığını basite indirgemektir.
Doğru olan ise, Ezan-ı Muhammedi’yi hayatta olan bir müezzinin canlı olarak okuması, namaz vaktinin girdiğini cemaate ilan etmesidir.
Kalın sağlıcakla.