Cebrail Aleyhisselamın Dilinde NamazHz.Muhammed(s.a.v) buyuruyor ki...
ümmetimin önünde muhakkak 5 yokuş vardır.Hz. Ebubekir(r.a) sordu:'Nedir bu yokuşlar Ya Rasulullah?'Efendimiz (s.a.v) buyurdularki:Ölüm ve onun zorluğu
Kabir ve onun yalnızlığı Münker ve Nekir'in sualleri ve onların heybetleri
terazi ve onun hafifliğiSırat Köprüsü ve onun inceliği.
Hz Ebubekir (r.a), bu sözü işitince öyle çok ağladı ki onunla birlikte yedi kat gök ve melekler ağladı. Bunun üzerine Cebrail(a.s)indi ve dediki: 'Ya Muhammed (s.a.v) Ebu Bekir(r.a)'e söyle ağlamasın şu sözü işitmedi ki:'ölümden başka herşeyin çaresi vardır' sonra Cebrail (a.s) şöyle buyurdu:
Her kim sabah namazını kılarsaölüm ve onun zorluğu kolay olur. Her kim öğle namazını kılarsakabir ve darlığı ona kolay olur.Her kim ikindi namazını kılarsa
Münker ve Nekir'in heybetleri ve sualleri kolay olur. Her kim akşam namazını kılarsa
terazi ve onun hafifliği kolay olur. Her kim yatsı namazını kılarsa. Sırat ve onun inceliği kolay olurve denildi ki: her kim namazında gevşeklik yaparsa ölüm anında
(la ilahe illlallahMuhammedurResulullah)sözünü söylemesi güçleşir.Rabbim;
hepimizi hakkıyla Namazlarını kılanlardan eylesin. (Amin)
Namazın rekatlarında şüphe edilirse;
Evvela şu bilinmeli ki yerine getirdiğimiz ibadetler şüphelerden beri olmalıdır. Bir kimse, kıldığı namazın rekatlarının 1. rekat mı, 2. rekat mı olduğunda şüphe etse ve bu şüphe ömründe ilk defa meydana gelse o namazı yeniden kılması gerekir.
Bu kimse, rekat konusunda daha önce de şüpheye düştüyse kalben araştırma yapar ve karar verir. Namazı yeniden kılması gerekmez. Şüpheyle kıldığı namazların sonunda sehiv secdesi yapar. Namazı tamam olur.
Örnek; Zaman zaman rekat konusunda şüphe eden bir kimse, sabah namazını bir mi, iki mi kıldım diye şüphe etse ve kalben bir rekat kıldığına karar verse, ona bir rekat daha ekler ve sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer kalben karar veremezse azını kabul eder ve bir rekat daha ekler. Yalnız 1. rekatta da tahiyyata oturur. Çünkü, iki rekat kılma ihtimali de vardır ve sehiv secdesiyle sabah namazını tamamlar.
Dört ve üç rekatlı farz ve vacib namazların ilk oturuşu unutarak terk edilse namaz caiz olur mu?
Evet, caizdir. İadesi gerekmez. Yalnız birinci oturuş, eğer unutarak ( sehven) terk edilmiş ise namazın sonunda sehiv secdesi yapar. Sehiv secdesi şöyle yapılır; yalnız namaz kılan şehadetten sonra salli / barikten önce sağa / sola selam verir, iki secde yapar ve yeniden tahiyyat, salli, barik, rabbena dualarını okur ve tekrar selamla namazını tamamlamış olur. İmam ise yalnız sağa selam verir ve münferidin (yalnız kılanın ) yaptıklarını yapar. Böylece imamın da cemaatin de namazı tamam olur.
Namazın vaciplerini kasden terk etmek tahrimen mekruhtur. İlk oturuş da vacibdir. Kılınan namaz geçerlidir, kişinin uhdesinden düşer. Lakin ilk oturuşu kasden terk edenin yeniden kılması vacibdir.