Zekât, İslam dininin emirlerindendir. Zekat Farzdır. Zekatımı verdiğim kimseyi fakir zannediyordum ama sonradan durumunun iyi olduğunu anladım. Ben zekatımı vermiş oldum mu? Yoksa yeniden mi vermeliyim?
Zekat veren mutlaka taharride bulunmalıdır. Yani zekat vereceği kimseleri iyice araştırmalıdır. Araştırma yaptıktan sonra zekat verilecek kimselerden olmadığı ortaya çıksa dahi verdiği zekat geçerlidir. Tekrar vermesi gerekmez.
Çünkü araştırma yapmıştır. Araştırma yapmadan zekatını birine verse ve sonra da fakir olduğu anlaşılsa, zekatı tamamdır. Yani zekatı yerini bulmuştur.
Tekrarı gerekmez. Fakat araştırma yapmadan, zekatını, muhtaç/ fakir olduğunu zannederek birine verse ama verdiği kimse zengin çıksa zekatını vermemiş sayılır. Yeniden zekatını vermesi gerekir. Çünkü araştırma yapmamıştı. Burada dikkat edilmesi gereken konu araştırma yapma konusudur.
*
Ben alacaklıyım. Borç verdiğim şahıs borcunu bana ödeyemiyor. Bu alacağımı zekatıma sayabilir miyim?
Zekatın geçerli olmasının şartlarından birisi “ niyet etmek”, diğeri ise “ temlik “ yani zekat malını fakirin kendisine teslim etmektir. (Bundan dolayıdır ki toplu yemek vermeler zekata sayılmaz. ) Bir kimse birine borç verse bir saat veya bir gün sonra verdiği borcu zekata sayabilmesi için o malın o anda harcanmamış olup, borçlunun elinde bulunması gerekir ki kişi zekatına niyet edebilsin.
Eğer harcamışsa zekata sayılamaz. Caiz olmaz.
Zekatta menfaat beklenmez. Borcu ödeyemeyen kimseden parayı kurtarmak için zekata saymak ne niyet şartına ve ne de temlik şartına uymaz.
Ama kişi kendisine borcu olan şahsa zekatını verebilir. Bununla borçlu borcunu öder, işte bu caizdir.
*
Namaz veya gusül abdesti alırken azalarımızdan ayrılan su necis midir?
Bir yönden, bu su necis (kirli) olmaz. Bundan dolayı ibadet veya sevap maksadıyla kullandığımız ve bedenimizden ayrılan su, içi temiz su dolu olan kova gibi kapların içine sıçrasa kovanın içindeki su kirlenmiş olmaz. Böyle suyla abdest ve gusül alınır. Bu sıçrayan sular örnek olarak kova içindeki temiz sudan fazla olursa, tabiki abdest ve gusül alınmaz. Ayrıca ibadet maksadıyla kullandığımız sudan kurulandığımız havlu veya mendil de kirlenmez.
Yukarda bahsi geçen suya (abdest suları, yemekten önce ve sonra sünnete riayeten el yıkanılan sular gibi) ma-i müstamel (kullanılmış su) denir.
Bir yönden de, bu ma-i müstamel (ibadet niyetiyle kullanılmış su) olan su ile maddi necasetler temizlense bile hükmi necasetler temizlenmez yani bu su ile ne abdest, ne de gusül alınmaz.
*
Namazda rekata yetişmek ne demektir?
İmama, rükudan önce kıyamda iken veya rüku esnasında iken yetişmek yani imam “Semi Allah u limen Hamideh “ demeden (başını rükudan kaldırmadan ) yetişmek o rekata yetişmek demektir. İmam rükudan kalkmaya başladıysa artık o rekata yetişmiş sayılmaz. İmama sonradan yetişen İftitah Tekbirini ayakta alıp rükuya giderkende rüku tekbirini alır. Yani namaza başlama tekbirini ayakta almak lazımdır.