Ben alacaklıyım. CBorç verdiğim şahıs borcunu bana ödeyemiyor. Bu alacağımı zekâtıma sayabilir miyim?
Zekâtın geçerli olmasının şartlarından birisi “ niyet etmek”, diğeri ise “ temlik “ yani zekat malını fakirin kendisine teslim etmektir. (Bundan dolayıdır ki toplu yemek vermeler zekata sayılmaz. ) Bir kimse birine borç verse bir saat veya bir gün sonra verdiği borcu zekata sayabilmesi için o malın o anda harcanmamış olup, borçlunun elinde bulunması gerekir ki kişi zekatına niyet edebilsin.
Eğer harcamışsa zekata sayılamaz. Caiz olmaz. Zekatta menfaat beklenmez. Borcu ödeyemeyen kimseden parayı kurtarmak için zekata saymak ne niyet şartına ve ne de temlik şartına uymaz. Ama kişi kendisine borcu olan şahsa zekatını verebilir. Bununla borçlu borcunu öder, işte bu caizdir.
*
Bir secde ayetini 3-5 defa okuduğumda kaç secde yapmam gerekir? Meal veya tefsirlerden secde ayeti okuduğumda secde etmem gerekir mi?
Kur’an-ı Kerim’de 14 surede 14 secde ayeti vardır. Bu ayetleri bir kimse okursa veya duyarsa okuyana da duyana da tilavet secdesi yapmak vacip olur.
Bir mecliste, aynı secde ayetini birden fazla okuyan, dinleyen veya işiten kişi bir tilavet secdesi yapacaktır. Ama aynı secde ayetini bir şu odada okudu, bir de diğer odada okudu ise o zaman iki secde yapması vaciptir. Kişi meal, tefsir, makale vb. yerlerden de secde ayetlerini okur veya okuyanı dinlerse tilavet secdesi yapması vacip olur.
Secde ayeti olduğunu anlamayan mesul değildir. Ama okuyanın uyarıda bulunması uygun olur. Uyarılırsa tilavet secdesi uyarana gerektiği gibi, uyarılana da vacip olur.
*
Ay halinde veya lohusalık halinde kuran okuyup, namazı ve orucu eda edebilir miyim?
*Cevap*:Evet, dua niyetiyle bazı ayetler okunabilir. Bu durumdaki hanımefendi namaz kılmaz, oruç tutmaz. İlerde namazı kaza etmez fakat orucun kazası farzdır.
Allah’ın Kelamı Kuran-ı Kerimi ay hali veya lohusa olan birinin eline (kılıfsız) alması caiz değildir. Bu durumdaki kişinin bir bineğe binerken ;
سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (zuhruf,13)
Binekten inerken;
رَّبِّ أَنزِلْنِي مُنزَلًا مُّبَارَكًا وَأَنت خَيْرُ الْمُنزِللِينَ (mü’minun,29)
Bir musibet esnasında :
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ ve رَاجِعُونَ (bakara,256) gibi ayetleri
okuması veya bir işe başlarken besmele çekmek, Fatiha, Ayet’ül kürsi, Felak, Nas ve İhlas Surelerini dua ve zikir niyetiyle, Allah’ı hatırlamak düşüncesiyle ezberden okuması caizdir.
Bu durumlarda Kur’an’ı dinlemesi ve Ayetlere bakması caizdir. Sırf Kur’an’ı okumak niyetiyle olursa,caiz değildir.(Kyk,Hasan Çınar)
*
Namazda başörtüm açılırsa namazım bozulur mu?
Bir rükün miktarı açılırsa namaz bozulur. Bir rükün miktarı üç defa “Sübhanallah“ diyecek kadar bir zaman geçmesidir.
Örtünmesi farz olan (setr-i avret) azalardan dörtte birinden az olan açılmalar, namazı bozmaz. Dörtte birinden fazla olan açılmalar namazı bozar.
Namazda iken avret yerinin örtüsü açılsa ve hiç beklemeden açılan yer kapatılsa namaz bozulmaz. Bir rükün miktarı bekledikten sonra kapatılsa, namaz bozulmuş olur.
Avret mahallinden açılan kısmın tekrar örtünmesi bir elle olmalıdır. İki elle yapılan hareketler amel-i kesire girer ve namazı bozar.
Kalın sağlıcakla.