Kurban kesileceği yere kesimhaneye veya kanı akması için toprakta çukur açılan yere eziyet verilmeden götürülür. Hayvanın yüzü ve ayakları kıbleye gelecek şekilde sol tarafı üzerine yatırılır.
Sağ arka ayağı serbest bırakılarak, diğer üçü bağlanır ve kıbleye karşı durularak şu âyetler kurban sahibi veya vekili tarafından okunur:
İnnî veccehtu vechiye lillezî fataras semâvâti vel arda hanîfen ve mâ ene minel muşrikîn.
MEALİ;
Ben hanîf olarak, yüzümü gökleri ve yeri yoktan yaratan Allah’a çevirdim ve ben müşriklerden değilim.
İnne salâtî ve nusukî ve mahyâye ve memâtî lillâhi rabbil âlemîn.”
Meali
Şüphesiz benim namazım da, diğer ibadetlerim de, yaşamımda, ölümüm de âlemlerin Rabbi Allah içindir.
Bu ayetlerden sonra,
Allahü ekber Allahü ekber.
Lâ ilâhe İllâllahü vallahü ekber.
Allahü ekber ve lillâhil hamd
şeklinde tekbir getirillir ve
BİSMİLLÂHİ ALLÂHÜ EKBER
denilerek hazırlanan keskin bıçak hayvanın boynuna çalınır.
Damar ve borular tamamen kesilerek kan iyice akıtılır.
**
Hayvan böylece kesildikten sonra tamamen canı çıkıncaya kadar beklenir. Sonra kafası tamamen kesilir.
Ve usulüne uygun olarak hayvanın derisi yüzülür.
Karnı açılır, iç organlar çıkarılır ve gövde ve etler parçalanır.
Hayvan tamamen ölmeden kafa ve ayaklarını koparmak, derisini yüzmeğe kalkmak, kıbleden çevirmek veya hayvana azab vermek mekruhtur.
Kurbanın, sahibi tarafından kesilmesi (iyi olur güzel olur) menduptur.
Başkasına da kestirilebilir.
Kurbanlık büyükbaş hayvanları da sizin için Allah’ın dininin nişanelerinden kıldık. Sizin için onlarda hayır vardır.
Onlar saf saf sıralanmış dururken kurban edeceğinizde üzerlerine Allah'ın adını anın.
Yanları üzerlerine düşüp canları çıkınca onlardan siz de yeyin, istemeyen fakire de istemek zorunda kalan fakire de yedirin. Şükredesiniz diye onları böylece sizin hizmetinize verdik.
Onların etleri ve kanları asla Allah'a ulaşmaz.
Allah'a ulaşacak olan ancak, sizin takvanız (O'nun için yaptığınız, gösterişten uzak amel ve ibadet) dir." (Hac suresi/Ayet 36;37) Bu ayetlerde zikredilen hayvan kesiminin ibadet amaçlı birer uygulama olduğu açıktır.
Bu amaçla kesilen hayvanların, et ve kanlarının Allah'a ulaşamayacağının, asıl olanın ihlâs ve takva olduğunun vurgulanması kurban kesmenin ibadet olduğunun açık göstergesidir.
BESMELE ÇEKME
İster kurban niyetiyle olsun ister başka bir amaçla olsun hayvan kesilirken besmele çekilmesi gerekir.
Hayvanın kesimi esnasında besmele kasten terk edilirse o hayvanın eti Hanefîlere göre yenilmez.
Ancak kasıtsız ve unutularak besmele çekilmezse bu hayvanın eti yenilir.
Kurban kesilirken üç defa “Bismillah Allahü ekber" denilir ve şu ayetler okunur:
Gul inne salâtî ve nusukî ve mahyâye ve memâtî lillâhi rabbil âlemîn.
Lâ şerîke leh, ve bizâlike umirtu ve ene evvelul muslimîn.
“De ki: Şüphesiz benim namazım, kurbanım, hayatım ve ölümüm hepsi âlemlerin Rabbi Allah içindir. O'nun ortağı yoktur. Bana sadece bu emrolundu ve ben Müslümanların ilkiyim. (En'am suresi /Ayet 162-163)
Okunuşu
İnnî veccehtu vechiye lillezî fataras semâvâti vel arda hanîfen ve mâ ene minel muşrikîn.
MEALİ;
“Ben, hakka yönelen birisi olarak yüzümü, gökleri ve yeri yaratana döndürdüm. Ben, Allah'a ortak koşanlardan değilim.(En'am,suresi /Ayet79)
**
KURBAN KESERKEN BUNLARA DİKKAT
Usulüne göre bir kesim yapmış olmak için hayvanın yemek ve nefes borularıyla, iki atardamarından en az birinin kesilmesi gerekir.
Bu şekilde yapılan bir kesim sırasında, hayvanın omuriliğinin kesilmesi mekruhtur. Bu konuda etlik kesim ile kurbanlık kesim arasında bir fark yoktur.
Hayvanın canı çıkmadan başının gövdesinden ayrılmamasına özen gösterilmelidir.
Kurban edilecek hayvana acı çektirilmemeli ve eziyet edilmemelidir.
Bu nedenle hayvanlar ehil kişiler tarafından kesilmeli ve kesim işlemi süratli bir şekilde yerine getirilmelidir.
Çevre temizliği için gerekli tedbirler alınmalıdır.
Aynı şekilde, hayvanların bir diğerinin kesimini görecek şekilde yan yana bulundurulmamalarına azami özen gösterilmelidir.
KURBAN ETİNİN KESİLME TARİFİ;
Önce diz boyu çukur kazılır.
Kurbanın gözleri tülbentle bağlanır.
Kıbleye dönük olarak sol yanı üzerine yatırılır.
Boğa, tosun gibi büyük baş hayvanların kolay kesilebilmesi için çengele asılması caizdir.
Boğazı çukurun kenarına getirilir.
İki ön ve bir arka ayakları, uçlarından bir araya bağlanır.
Üç kere bayram tekbiri okunur
(Allahu ekber Allahuekber la ilahe illallahu vallahu ekber Allahuekber ve lillahilhamd.)
Sonra, bismillahi Allahü ekber diyerek, hayvanın, boğazından kesilir.
Bismillahi derken, h’yi belli etmek gerekir. Belli edince, Allahü teâlânın ismi olduğunu düşünmek lazım olmaz.
h’yi açıkça belli etmezse, Allahü teâlânın ismini söylediğini düşünmek gerekir.
Bunu da düşünmezse hayvan leş olur, yenmez.
Bismillahirrahmanirrahim demek de caizdir. Fakat evlâ olanı, (Bismillahi Allahü ekber) demektir.
Besmele çekilince, hemen kesmek şarttır.
Besmele çektikten sonra bıçağı bilerse, Besmeleyi tekrar etmesi gerekir.
Besmele çektikten sonra, hayvan yerinden kalkarsa, yatırdığı zaman tekrar Besmele çekmesi gerekir; fakat bir kelime söylemek, bir lokma yemek ve bir yudum su içmek gibi az bir ara vermenin zararı yoktur.
Besmele çektikten sonra, elindeki bıçağı bırakıp, başka bir bıçak alsa, Besmeleyi tekrar çekmesi gerekmez.
Bir hayvan için Besmele çekildikten sonra, onu bırakıp başka bir hayvan kesilecek olsa, Besmeleyi tekrar çekmek gerekir.
Arka arkaya birkaç hayvanı boğazlayacak kişinin, hepsi için ayrı ayrı Besmele çekmesi gerekir; fakat hayvanları, üst üste yatırıp kesecek olsa, bir Besmele kâfidir. Bir hayvanı iki kişi kesse, ikisinin de Besmele çekmesi gerekir.
Besmele unutulursa zararı olmaz.
Kasten Besmelesiz kesmek haramdır. Hayvanın boğazında yemek, nefes borusu ve iki yanda birer kan damarı vardır.
Bu dört damardan üçü bir anda kesilmelidir. Şafii’de, yemek borusuyla nefes borusu kesilirse kâfidir.
Ancak gırtlak düğümü baş tarafında kalmalıdır.
Gırtlak düğümünün tamamı vücut tarafında kalırsa, kesilen hayvan yenmez.
Kurban kesenin, kıbleye karşı dönmesi sünnettir.
Erkek ve kadın Müslümanın, cünübün, delinin, bunağın, çocuğun ve sarhoşun Besmeleyle kestiği hayvan yenir. Ehl-i kitabın [Hristiyan veya Yahudi'nin] kestiği de yenir. Fakat ehl-i kitaba kurban kestirmek mekruhtur.
Dilsiz ve sünnetsizin, hayvan kesmesi mekruhtur.
Solak bir kimsenin, sol eliyle kurban kesmesinde mahzur yoktur.
Temiz işleri yaparken, sağdan başlamak sünnet-i zevaiddir, yani müstehabdır.
Bir özürle soldan başlamak mekruh olmaz. Yani sol elle kesilen hayvan ve kurban yenir. Bir ihtiyaç varsa, kurbanı bayıltıp kesmek caizdir.
Başını bir kerede koparıp kesilen de yenir; fakat öyle kesmek günah olur.
Hayvanı ensesinden kesmek haramdır; ama eti yenir.
Kurban hayvanını yüzmek için, şişirmek caizdir.
Selam ve dua ile..