Akrabam altınlarımı benden borç almak istiyor.Altını borç vermek caiz midir?
Evet, caizdir.Buna dinimizde “karz-ı hasen” denir.Güveniyorsanız verirsiniz ve çok da sevap alırsınız. Geri alıyorken eğer çeyrek gibi sayıyla verdiyseniz yine sayıyla alırsınız.
Yok, eğer tartıyla verdiyseniz yine tartıyla geri alırsınız.Çok az bir miktarda olsa bile fazlalık talebi faize girer ki bu haramdır.Örneğin; 5 tane çeyrek altın verdiyseniz 5 tane çeyrek altın alırsınız. 20 gr. altın borç verdiyseniz 21 gr. alamazsınız. 1 gram faiz olur.Borç verdiğiniz altını geri alıyorken, borcu teslim aldığınız günkü kıymetinden, Türk Lirası olarak da alabilirsiniz.
*
Kurbanımızın dersini veya bazı parçalarını kesen kimseye kesim ücreti olarak verebilir miyiz?Kişi kurbanı bir parçası eksik olarak satın alabilir mi?Ya da kurbanın bir parçasını satabilir mi?
Hayır, kurbanın bir parçasının kesim ücreti olarak verilmesi caiz değildir.Kasabın kesim ücreti alması caizdir. Çünkü kesme fiili ibadet değildir. Şimdiye kadar kesim yapana, kesim ücreti yerine hayvanın deri vb. bir parçasını verdiysek, kıymetini fakirlere vermemiz gerekir.Kurbanı satın alınca da tamamına malik olmamız gerekir.
Satan kimse dese ki; “başı vs. bende kalmak şartıyla bu kurbanlığı satıyorum“ alan da bunu kabul ederek satın alsa bu caiz olmaz. Kişi kurban niyetiyle tamamını satın alır.Kurban sahibinin kurbanlığın herhangi bir parçasını satarak menfaat temin etmesi caiz değildir. Ama kendisi kullanabilir.Hayır, olarak inandığı ve güvendiği şahıs veya kurumlara bağış yapabilir.
*
Lohusalık ne demektir? Doğum yapan bir bayan doğum sonrası kaç gün süreyle namaz kılamaz, oruç tutamaz?
Lohusalık (nifas); doğum ya da düşük yapan kadının kanaması kesilinceye kadar geçen sürenin adıdır.Bu müddet kadından kadına değişir. Bu sürenin en azı için süre yok (bir gün bile olabilir) ama en fazlası kırk güne kadar sürebilir. Bu süreden önce kanaması kesilen bir kadın kırk günün dolmasını beklemeden (Mesela; 25. gün kanama kesilmiş ise 25. gün itibariyle) gusül abdesti alır, namaz ve diğer ibadetlerine başlar.
Lohusalık (nifas) ve Hayz (ay hali) süresince cinsel birleşme kesin HARAM’dır.Lohusalık müddeti içinde (kırk gün) görülen temizlik de lohusalıktan sayılır.Mesela; doğumdan sonra on gün kan gelip, yedi gün kesildikten sonra yeniden on gün daha kan gelecek olsa, bu yirmi yedi günün hepsi de lohusalık müddeti sayılır.Lohusalık esnasında kılınmayan farz namazlar daha sonra kaza edilmez, ama tutulmayan oruçlar kaza edilir.
*
Kan kardeş dinimizde sütkardeş gibi midir?Kan kardeşle evlenmek caiz midir?
Şüphesiz kan ihtiyacı olan bir hastaya kan bağışında bulunmak çok sevaptır.Fakat bu durum, kan verenle, hastayı, kan sebebiyle asla kardeş yapmaz. İster bir damla olsun, isterse vücudun bütün kanı yenilensin, süt emmede olduğu gibi birbirlerinin kardeşi olmazlar.
Böylece birbirlerine mahrem olmazlar. (Mahrem; birbirleriyle evlenmeleri ebediyen caiz olmayanlardır.) Yani, kan bağışı yapan yabancı bir erkekle, kanı vücuduna alan yabancı bir kadının evlenmesinin hiçbir engeli yoktur. Sütkardeşliği ise evlenmeye kesinlikle engeldir.