Teravih, sözlükte “rahatlatmak, dinlendirmek” anlamındaki tervîha kelimesinin çoğulu olan terâvîh ramazan ayına mahsus olmak üzere yatsı namazından sonra kılınan namazı ifade eder.
Hadislerde “kıyâmü şehri ramazân” (ramazan ayının namazı) veya “ihyâü leyâlî ramazân” (ramazan gecelerinin ihyası) diye anılan bu namaza dört rek‘atta bir dinlenme amacıyla biraz oturulduğundan (tervîha) teravih denmiştir.
Zaman içinde, her bir tervîhayı oturup dinlenmek yerine zikir ve salavat gibi nâfile ibadetlerle değerlendirme veya ara vermeden namaza devam etme şeklinde uygulamalar ortaya çıkmıştır. Hanefîler her bir tervîhada oturup dinlenmeyi teravihin ruhuna daha uygun bulurlar.
*
Hz. Ali (Ra) dan,
Ben. Resûlüllah sallallâhü aleyhi ve sellemin şöyle dediğini işittim:
Arşın etrafında, Allah'ın zâtına mahsus bir mahal vardır ki adı Mukaddes Koruluktur. Burası sırf nurdan ibarettir. Yine burada bir kışına melekler vardır ki sayılarını Allah'dan başka kimse bilmez. Bu melekler, hep Allah'a ibâdetle meşgul olurlar, öyle ki, devamlı ibadet etmekten aslâ usanç duymazlar, fütûr getirmezler, İşte bu melekler, her sene Ramazan gelince yeryüzüne inmek ve oradaki müslümanlarla birlikte namaz kılmak için Allah’dan izin isterler. Kendilerine bıı izin verilir. Onlar da Ramazanın her gecesi yeryüzüne inerler ve müminlerle birlikte cemâatle namaz kılar işte namaz esnasında bu meleklerin değdiği kişiler ebedi saadete mazhar olurlar, öyle ki, onlar için artık bir daha bedbahtlık olmaz...
Hz. Ali, sözüne devamla der ki:
İşte benden bu hadisi işiten Hattâb oğlu Ömer, hemen kalktı ve, «bu namazı kılmağa biz daha çok hak sahibiyiz!» dedi. Sonra da terâvih namazı için ahâliyi topladı ve kılınmasını söyledi...
*
Ramazan orucuna niyeti kalben yapmak kafidir. Sahura kalkmak da bir niyettir. Dil ile söylemek daha faziletlidir.
Ramazan orucunun her gününe ayrı ayrı niyet etmek farzdır. Yarın ki orucun niyeti, güneşin batmasıyla başlar kaba kuşluğa yani yaklaşık öğlen namazına bir saat kalıncaya kadar devam eder. Tabi ki imsaktan bu vakte kadar yeme-içme vs. olmamalıdır.
Akşam namazı vaktinden önce ve kaba kuşluktan sonra Ramazan orucuna niyet geçerli olmaz. Niyetin en güzeli; “niyet ettim yarınki Ramazan-ı Şerif orucunu tutmaya“ demektir.
Teravih namazına tek niyet yeterlidir. Selamlardan sonra yeme, içme veya konuşma gibi hareketler olmadıkça 20 rekata bir niyet kafidir.Bütün namazlara niyette rekat sayısını söylemek gerekmez.(Hç)
Kalın sağlıcakla