Ayaklarımdaki rahatsızlığımdan dolayı doktorum varis çorabı giymemi söyledi.Bu çorabı çıkarmamam gerekiyor. Nasıl abdest alacağım?
Eğer doktor, kişiye varis çorabı giymesini ve çıkarmaması gerektiğini söyledi ise bu tedaviyi dikkatle uygulamak gerekir.Abdest gerekince, alçıda ve bez sargıda olduğu gibi varis çorabı üzerine mesh etmek caizdir.
Varis çorabının üzerine her abdest almada bir defa mesh edilir. Yalnız ayaklarımızdan görünen kısımlarının yıkanması farzdır.Bu çorapları abdestli - abdestsiz giymek fark etmez. Mesh ile o uzuv hükmen yıkanmış sayılır.Eğer varis çorabının çıkarılmaması gerekiyorsa boy abdestinde de üzerine mesh etmek caizdir.
Varis çorabı, alçı veya bez sargı üzerine mesh eden birisi sahibi özür gibi her vakit abdest almaz. O meshle birden fazla vakit namazı kılabilir ve kıldırabilir.(Kaynak: Hasan Çınar)
*
Vakit girdiği halde Ezan sesi duyulmadan kılınan namaz geçerli midir?
Evet, kılınan namaz sahihtir, geçerlidir. İadesi gerekmez.Ezan namazın şartlarından, farzlarından değildir.Ezan vaktin değil namazın sünnetlerindendir.Namazın şartlarından olan vakittir.Güneşin hareketiyle namaz vakitleri dinimizde belirlenmiştir.
Bu vakitler dakikalarıyla beraber takvimde yazılıdır. Ezan okunsun-okunmasın, duyulsun duyulmasın vakit girdikten sonra namazı kılmak farz olur.Ezan kesinlikle İslam dininin şiarı/simgesi/nişanesidir.Ama biz namaz kılma konusunda vaktin girip-girmediğine çok dikkat etmeliyiz.
*
Ben sanayide çalışıyorum.İş elbiselerimle namaz kılabilir miyim?
Namaz kıldığımız yerin, elbisemizin ve vücudumuzun necasetten (namaza engel pisliklerden) temiz olması farzdır. Kendisiyle namaz kıldığımız İş elbisesinde boya, yağ, toz, çamur gibi dinimizin necaset saymadığı şeylerin bulunması namaza engel değildir. Böyle iş elbiseleriyle namaz kılmanın mahzuru yoktur.
Bununla birliktecamiye gideceğimiz zaman en temiz elbiselerimizi giymemiz dinimizin tavsiyesidir.
*
Nikâhım kıyılırken mehir konusu hiç konuşulmadı.Eşim, bana neye göre mehir vermelidir?
Erkeğin evleneceği hanımefendiye mehir vermesini Allah (cc) vacib kılmıştır.Mehir; erkeğin evleneceği eşine vermesi gereken para veya mala denir. Nikâhın rükn veya şartlarından değildir.
Nikâh esnasında kararlaştırılmamış dahi olsa kadının hakkıdır. Nikah akdi gecerlidir. Böyle nikah kıyılıyorken belirlenmeyen mehre “ mehr i misil “ denir. Mehrin en azı on dirhem yani iki kurbanlık koyun bedelidir.
En çoğu için sınır yoktur. Çünkü mehir kadın için mali güvencedir. Mehr i misil, kadının baba tarafından akrabalarının mehri ölçü alınarak verilmelidir. Kadının, kız kardeşleri, halaları, halakızları gibi akranları için tesbit edilen miktar verilir.Kadın isterse, kendi rızasıyla, mehir hakkının bir kısmından veya tamamından vaz geçebilir.
*
Akrabam altınlarımı benden borç almak istiyor.Altını borç vermek caiz midir?
Evet, caizdir.Buna dinimizde “karz-ı hasen” denir.Güveniyorsanız verirsiniz ve çok da sevap alırsınız.Geri alıyorken eğer çeyrek gibi sayıyla verdiyseniz yine sayıyla alırsınız. Yok eğer tartıyla verdiyseniz yine tartıyla geri alırsınız.
Çok az bir miktarda olsa bile fazlalık talebi faize girer ki bu haramdır. Örneğin; 5 tane çeyrek altın verdiyseniz 5 tane çeyrek altın alırsınız. 20 gr. altın borç verdiyseniz 21 gr. alamazsınız. 1 gram faiz olur.
Borç verdiğiniz altını geri alıyorken, borcu teslim aldığınız günkü kıymetinden, Türk Lirası olarak da alabilirsiniz.
Kalın sağlıcakla.