Elmas, inci, pırlanta gibi pahalı madenlere neden zekât verilmez?
Hanımefendilerin ziynet olarak kullandığı altın ve gümüşe zekât düşer ancak elmas, zümrüt vb zekât düşmez.Altın ve gümüşe zekât düşer çünkü zekâtın şartı olan hükmi nema (artabilme özelliği) kendisinde vardır. Ayrıca paradır ve genelde tedavülde mevcut olan bir şeydir. Elmas, inci vb. madenlere zekât (ticari amaçla olmadığında) düşmez.
Çünkü para değildir ve genelde altın, gümüş gibi tedavülde olan bir şey değildir. "Bunlar çok değerlidir" diyerek "zekât verilmesi gerekir" demek doğru olmaz. Çünkü zekât verilmesi için tek ölçüt değerli olmak değildir.Mesela bir fabrikatörün fabrikası belki milyonlarca lira değerindedir. Bu da bir zenginlik ölçütü olarak kabul edilebilir ama bizzat fabrikaya zekât düşmez.Kazancına zekât düşer.(Kyk-H.Çınar)
*
Yazın tarlalarımızdaki ekinleri biçer mahsulü kaldırırız. İkinci bir ürün almak için biçilen mahsulün anız denilen saplarını yakarız.
Bu yakma işi dinimizde caiz midir?Ateşle azab etmek, ateşin yaratıcısı olan Allah (cc)’tan başka hiç kimse için meşru değildir. İnsan için canlıyı yakmak caiz değildir.Bunun için ne olursa olsun anız yakmak haramdır. Günahtır. Karınca gibi milyonlarca yerin üstünde ve altında yaşayan birçok canlı yanmaktadır. Ayrıca hava kirliliği yaparak kul hakkına da girilmektedir.Bunu yapanların dünyada da, ahrette de halleri iyi olmaz.
*
Nikâhım kıyılırken mehir konusu hiç konuşulmadı.Eşim, bana neye göre mehir vermelidir?
Erkeğin evleneceği hanımefendiye mehir vermesini Allah (cc) vacib kılmıştır. Mehir; erkeğin evleneceği eşine vermesi gereken para veya mala denir.Nikâhın rükn veya şartlarından değildir.Nikâh esnasında kararlaştırılmamış dahi olsa kadının hakkıdır. Nikâh akdi gecerlidir. Böyle nikâh kıyılıyorken belirlenmeyen mehre “ mehr i misil “ denir.
Mehrin en azı on dirhem yani iki kurbanlık koyun bedelidir. En çoğu için sınır yoktur. Çünkü mehir kadın için mali güvencedir.
Mehr i misil, kadının baba tarafından akrabalarının mehri ölçü alınarak verilmelidir. Kadının, kız kardeşleri, halaları, halakızları gibi akranları için tespit edilen miktar verilir. Kadın isterse, kendi rızasıyla, mehir hakkının bir kısmından veya tamamından vazgeçebilir.