Hayatta kötü huylardan mutsuzluk doğar. O zaman kötü huydan uzak durmamız lazım. Kötü huy kazandırmıyor, kötü huy kaybettiriyor.
İnsan neden kaybedenin yanında olsun ki. o zaman iyi huylu olmak lazım. Zaten büyüklerimiz çirkin mizaçlı kimseyi ölü bil derlerdi. İşleri güzel olmayanı hayatta yok say; çünkü o diri değildir. Kusurunu yüzüne söyleyen kimse sana karanlıktan aydınlığa çıkan yolu gösterir; bu yol göstericiye teşekkür ederek kişi borcunu ödemeli.
Tefekkür ehli kimseleri tanı, güzel huy ile hayâ hırkasını giy. Halini şu iki kişiden gizleme: Maharetli doktor, samimi dost...
*
Ev hayvanı olan merkebin sütü içilir mi? Kurt sütüyle beslenen koyunun sütü içilir mi?
Hayır, içilmez, haramdır. Eti helal olan hayvanların sütü de helaldir. Ehli merkebin (evcil eşeğin) eti haram olduğu için sütü de haramdır. Yabani merkebin eti de sütü de helaldir. Evet, içilir, helaldir. Kurt sütüyle büyüyen koyunun eti de, sütü de helaldir. Çünkü bu konuda genel kural; *hayvanlar annelerine tabidir. Bundan dolayı kendisini doğuran hayvana bakılır. Eti ve sütü helal olan hayvanın yavrusu, eti ve sütü haram olan hayvanın sütüyle beslenmiş olsa bile kendisi helaldir. Kurban olarak da kesilebilir. Örnek: kurt sütüyle beslenen kuzunun büyüdüğünde etini yemek, sütünü içmek caizdir. Buna mukabil koyun sütüyle beslenen kurt yavrusunun, büyüdüğünde eti de sütü de caiz olmaz.
*
4 Rekâtlı bir namazın dördüncü rekâtına yetişen biri namazını nasıl tamamlar?
Bir kimse dört rekâtlı namazlardan birinin dördüncü rekatında imama ayakta ya da rükuya yetişerek uysa imam ile teşehhüde(Tahiyyata) oturur ve imam soluna “ Esselamu...” diyince hemen kalkar. Sübhaneke, eûzü besmele, Fatiha ve bir miktar Kur’an okur. Rüku ve secdelerden sonra oturur. Yalnız Tahiyyat’ı okur. Ve ayağa kalkar. Besmele ile Fatiha’yı ve bir miktar daha Kur’an ayetlerini okur. Sonra rüku ve secdelere varır, oturmaksızın kalkar. Yalnız besmele ve Fatiha ile bir rekât daha kılarak son oturuşu yapar. Tahiyyat’ı, salavatları ve duaları okuyup selam vererek namazını tamamlar. Yanılma secdesi gerekmez.
*
Dört rekatlı farz namazın birinci oturuşunda “Allahümme Salli “ yi okumamız sehiv secdesini gerektirir mi?
Üç ve dört rekatlı farzlar ile üç rekatlı vitir namazı ve dört rekatlı sünnet-i müekkede olan namazların birinci oturuşunda “salli- barik” salavatları okunmaz.
“Ettehiyyatü”dan sonra “Allahümme salli ala Muhammedin” e yanılarak “ve”, “ve ala”, “ve ala ali” veya “ve ala ali Muhammed “ kelimelerinden herhangi birinin ilave edilmesi durumunda namazın sonunda sehiv secdesi (yanılma secdesi) yapmak vacip olur. Bunun sebebi, üçüncü rekatın kıyamı ( sünnet i müekkede kıraatin, çünkü kıyam onda sünnettir ) tehir edilmiş (geciktirilmiş) olmasındandır.
*
Dört rekatlı farz namazın birinci oturuşunda “Allahümme Salli “ yi okumamız sehiv secdesini gerektirir mi?
Üç ve dört rekatlı farzlar ile üç rekatlı vitir namazı ve dört rekatlı sünnet-i müekkede olan namazların birinci oturuşunda “salli- barik” salavatları okunmaz. “Ettehiyyatü” dan sonra “Allahümme salli ala Muhammedin” e yanılarak “ve”, “ve ala”, “ve ala ali” veya “ve ala ali Muhammed “ kelimelerinden herhangi birinin ilave edilmesi durumunda namazın sonunda sehiv secdesi (yanılma secdesi) yapmak vacip olur. Bunun sebebi, üçüncü rekatın kıyamı ( sünnet i müekkede kıraatin, çünkü kıyam onda sünnettir ) tehir edilmiş (geciktirilmiş) olmasındandır.