Kurbanlık ve eti yenen hayvanların (koyun, koç, sığır vs.) nerelerini yemek caiz değildir?
Bu hayvanların 7 yerini yemek caiz değildir. Bunlar;
Akan kan.
Yumurtaları.
İdrar aleti.
Safra kesesi.
Dişi hayvanın önü.
İdrar kesesi.
Bunları yemek helal değildir.Ayrıca özellikle köylerimizde eti yenen hayvanlardan çöplüklerde necaset yiyen ve eti kokan hayvanları yemek uygun değildir.Temiz şeylerle besleyip, kokusu giderilirse yemek caiz olur.Böyle necaset yiyen hayvanlardan tavuk vb.lerini 3 gün, koyun vb. lerini 4 gün, sığır vb. lerini 10 gün necasetli yerden uzakta, temiz yiyeceklerle beslemek gerekir.Tabii Veteriner Hekimlerin bu konudaki tavsiyelerine de uymak gerekir.
*
Kurban bayramında 10 günlüğüne baba ve annesine sılayı rahim için giden misafir birine kurban vacip midir?Misafirken keserse ve bayramın 2. günü kendi evine dönmesi gerekirse yeniden kurban kesmesi gerekir mi?
Hayır, vacip değildir.Sefer mesafesi bir yere gitmeğe niyet eden birisi gittiği yerde 15 geceden az kalacaksa kurban kesmesi gerekmez. Keserse nafile olur.Vacip gibi sevap alır.
Yani mukimken kesilen kurban ile seferde iken kesilen kurban sevap bakımından aynıdır. Her ikisi de ibadettir.
Mukimken öğlenin farzını 4 rekat kılan, seferde 2 kılar ama aynı sevabı alır, İnşaallah.
Kurbanını nafile olarak seferde kesen misafir, bayram günlerinde, kendi, asli vatanına dönerse tekrar kurban kesmesi gerekmez.Seferde kestiği yeterlidir.Ama seferde kesmeyen, bayram günlerinde evine dönerse, maddi durumu da iyiyse kurbanını kesmesi gerekir.
*
Benim maddi durumum çok iyidir.Bir koçu kurban keseceğim.Hanımımın ve oğlumun mal varlıkları yoktur.Bu koç hepimize yeter mi? Onların da kurban kesmeleri gerekir mi?
Küçükbaş bir hayvan, yani bir koç, bir keçi ya da bir koyun, bir kişi için kesilir. İslam’da ferdi mülkiyet esastır.Kurban, zekat ve hac zengin için yerine getirilmesi şart olan ibadetlerdir.
Koca, aldığı maaşla veya kazançla evin nafakasını temin ediyor ve elinde bir kurban parası bile kalmıyor ise kurban kesmesi gerekmez.Ben kesmezsem komşular ne der, diye borç kurban alıp kesmesi uygun değildir.Hanımefendi ise miras, mehir vb. yollarla mal varlığı var ise kurban kesmesi vaciptir.Yani bir evde fertlerden hangisi zenginse o kurban keser.Karı - koca ikisi de zenginse ikisi de kesmelidir.Hanım zenginse hanım, koca zenginse koca keser.
Bir evde bulunan oğul veya kızların nafakası babaya aittir. Ama kendine ait mal varlığı olan, zengin oğul veya kızın kendileri için kurban kesmeleri vaciptir.
*
Ey iman edenler Allah’a itaat edin.
Peygamber’e itaat edin ve sizden olan ulu’l-emre (idarecilere) de.
Herhangi bir hususta anlaşmazlığa düştüğünüz takdirde, Allah’a ve ahret gününe gerçekten inanıyorsanız, onu Allah ve Resûlüne arz edin.Bu, daha iyidir, sonuç bakımından da daha güzeldir.
Kalın sağlıcakla.