Dinimizde ölü için kurban kesimi yoktur.Kurban bir ibadettir.Eğer diri için kurban kesiminin vacip olduğu gibi ölü içinde vacip olsaydı, bu çok meşakkatli olurdu. Ama Allah(cc) için bir kurban kesip sevabını ölülerimize bağışlaya biliriz.
Birinde Hz. Peygamberimiz (sav) iki koçu kurban kesmiştir. Birisi kendisi için diğerini de ümmeti için kesmiştir.
Hz. Peygamber (sav) adına para toplayıp kurban kesmek dinimizde yoktur.Bunu dini gibi göstermek doğru değildir.Kişi, vasiyeti üzerine ölen babasına bıraktığı mirastan ki yeterliyse kurban keser. Zaten yetersizse isteğe bağlıdır. Ve vasiyet üzerine kesilen kurban tamamen fakirlere dağıtılır. Varisler yiyemezler. Ama vasiyet olmadan, sevabını göndermek üzere kesilen kurban etinden yiyebilirler.(Kaynak: H.Çınar)
*
Yemeğe başlarken “Besmeleyi“ unuttuğumuzda ne yapmalıyız?
Özellikle sofranın büyükleri yemeğe başlarken “Besmeleyi” duyulacak şekilde söylemeli ve hatırlatmalıdır.Eğer yemeğin başında “Besmeleyi “ unutursak, hatırlayınca;“bismillah ala evvelihi ve ahirihi” (başında ve sonunda yemeğime Allah’ın (c.c.) adıyla başlıyorum.) deriz.
Sonunda eğer herkes yemeğini bitirmişse “Elhamdülillah” deriz.Yok eğer sofrada yemeğe devam edenler varsa, “Elhamdülillah” ı duyulacak şekilde değil, içimizden söyleriz.
*
Dövme yaptırmak caiz midir?
Dövme yaptırmayı Peygamber’imiz (sav)( Araplarda çok yaygın bir kültür olmasına rağmen ) yasaklamıştır.
Bunun için dövme yaptırmak dinimizde caiz değildir. Haramdır.Önceden dövme yaptırmış olan birisi, bu dövmeyi acısız olarak temizletmesi mümkünse temizletmelidir. Bu mümkün değilse başkalarına kötü örnek olmaması için görünmesin diye üzerini örtmeli ve bir daha yapmamak üzere tövbe, istiğfar etmelidir.Aldığı normal abdest veya boy abdesti ( gusül) erkek / kadın fark etmez, geçerlidir.
Her türlü İbadeti yapabilir.
*
Namaz içinde bazen düşünceye daldığım oluyor. Bu durumun namazıma bir zararı var mıdır?
Duruma göre değişir. Düşünce bir rükün zamanı kadar olursa sehiv secdesi vacip olur. Bir rükün miktarı üç defa “ Sübhanallah “ diyecek kadar zaman geçmesidir. Mesela; namaz kılan biri Fatiha’dan sonra hangi sureyi okusam diye düşünceye dalsa veya kaç rekât kıldığında tereddüt edip, tefekküre dalsa sehiv secdesi gerekir.Dünyevi düşünceler sehiv secdesini gerektirmez. Namazın farz ve vaciblerini eda esnasındaki düşünceler de zarar vermez. Tabiki böyle düşünceler namazın huşusunu zedeler.
*
Taksitle, vadeli veya kredi kartıyla kurban satın alıp kesmek caiz midir?
Evet, caizdir. Kendisine kurban kesmek vacip olan kimse, taksitle senet imzalayarak veya kredi kartıyla bir kaç ayda kıymetini ödemek üzere kurbanlığı satın alıp kesmesi caizdir. Tabi vakti geldiğinde borcunu ödemesi gerekir. Yoksa faize girer ki faiz haramdır.Peşin 1400, vadeli 3 ayda ödemek şartıyla 1500’ye kurbanlık hayvanı satın alıp kesmek caizdir.
Çünkü bu şekillerde alınan kurbanlık hayvana, peşin alınanlar gibi sahip olunur. Yani satın alanın tam mülkiyetine geçmiş olur.Kurban helal kazançla satın alınır. Haram kazancın kurbanı da, zekâtı da olmaz. Hatta mirasçılara miras olarak da kalmaz. Böyle yollarla elde edile malı ya asıl sahibini bulup teslim etmeliyiz veya sevap beklemeden çok muhtaç durumda olan kimselere vermeliyiz.
*
Marketlerin sabit kiloda küçükbaş veya hisseli büyükbaş kurbanlık satması caiz midir?
Hayır, caiz değildir. Çünkü kurbanlık küçükbaş veya hisseli büyükbaş hayvanlardan elde edilen etler farklı kilolarda olacağından bunları sabitlemek doğru değildir. Eğer elde edilen et miktarı sabit kilodan az olursa başkalarının hakkı alınmış olur, fazla olursa kişinin hakkı başkalarına geçer. Farklı kurbanlık hayvanların etlerini bu şekilde koli yaparak birbirine karıştırmamak gerekir.
Kesilecek kurbanlık tayin edilmediği için marketlerden bu şekilde yapılan alışverişlerle sadece et satın alınmış olur ancak kurban ibadeti gerçekleştirilmiş olmaz.
Kalın sağlıcakla.