Namazımızı uçak otobüste nasıl kılacağız?
Mukimken, meskûn mahalde, herhangi bir ulaşım aracında, farz ve vacip namazları kılmak caiz değildir.Seferilikte ise normal hallerde bineklerde namaz kılınmaz.Ama zaruret halinde uçakta ve trende rükû/secdeyi imayla kılmalıyız.Kazayabırakmamalıyız.Otobüste namaza gelince, evvela namaz için durdurulmasını talep etmeliyiz. Bu vakit geçmeden bir tesiste de olabilir.
Yok, eğer durmaz ise oturduğumuz yerde ve imayla namazımızı kılarız.İmayla namaz, baş ile kılmak demektir. (Vücudu tamamen eyerek veya göz, kaş, kalp ile değil) Başımızı eğeriz rüku, biraz fazla eğeriz secde olur. İmayla namazda secde düşünce, kıbleye dönmekte düşer.
(Kaynak: Hasan Çınar Müftü)
*
Kaza namazı çok olan kişi nasıl niyet etmelidir?
Kaza namazı çok olan kişi hangi namazı kılacağını belirleyerek şöyle niyet edebilir;"Niyet ettim ilk (veya en son) kazaya kalan sabah (öğlen, ikindi, akşam, yatsı, vitir ) namazımı kılmaya."Zann-ı galibine yani yüzde ellinin üzerindeki kanaatine göre karar verir. Bir ay, bir sene, beş sene vb.Eğer karar veremez ise “Artık kazam kalmadı” kanaati kendisinde oluşuncaya kadar kaza namazı kılmalıdır.
*
Komşumun evinde internet (Wi-Fi) var. Şifresini alıp, komşumun internetini kendi evimden kullanmam caiz midir?
Hayır, caiz değildir. İnternet servisi sağlayan şirketin sözleşmesinde ev dışındaki başka kişi, daire ve kurumlarla paylaşıma müsaade edilmemektedir. Bundan dolayı evine internet bağlatan kimsenin şifreyi komşu daireye vermesi de, komşusunun şifreyi alıp kullanması da caiz değildir.
Bu tür ihlaller ile sözleşmenin kapsamı dışına çıkmak uygun değildir. Yine sözleşme gereği internet sözleşmesinin yapıldığı mekânda bulunan (hane halkı ve misafirleri) herkes interneti kullanabilir. Hakkı olmayan bir şeyin iyiliği olmaz.Kullanan için de kullandıran için de helal değildir.
*
Ayağımıza giydiğimiz mestlerin üzerine mesh etmenin müddeti ne kadardır? Bu müddetin başlangıcı ne zamandır?
Bu müddet, mukim olan biri için bir gündür, yani 24 saattir. Seferde olan yolcu ve misafirler için ise üç gündür, yani 72 saattir.Bu müddetin başlangıcı ayaklara giyilen mestlerin giyilme anından itibaren değil ayağa giyildikten sonra *abdestin ilk bozulmasıyla* başlar. Yoksa mestler üzerine ilk mesh etmekle başlamaz.Bu müddet ( 24, 72 ) dolduğunda eğer kişi abdestli ise sadece mestlerini çıkarır ayaklarını yıkar ve ibadetlerini yapar. Yok, eğer müddet dolduğunda abdestsiz ise ayaklarını da yıkayarak tam abdest alır.
*
Önceden okunmuş bulunan secde ayetinin tilavet secdesi kerahet vaktinde yapılabilir mi?
Hayır, yapılamaz, caiz değildir. Ancak üç kerahan vaktinde, yani güneş doğduktan 45 dakika sonrasına kadar, öğlen namazı vaktinden yaklaşık yarım saat öncesi içinde veya güneş batmadan 45 dakika öncesinden itibaren bu zaman içerisinde secde ayeti okunduysa tilavet secdesini yapmak caizdir, sahihtir.
Kur’an-ı Kerim’de 14 yerde secde ayeti vardır.Bunlardan herhangi birini okuyana, dinleyene veya işitene tilavet secdesini yapması vaciptir.
Secde ayeti olduğunu anlamayan mesul değildir. Ama okuyanın uyarıda bulunması uygun olur.Uyarılırsa tilavet secdesi uyarana gerektiği gibi, uyarılana da vacip olur.Abdestsiz tilavet secdesini yapmak caiz değildir.
Kalın sağlıcakla.