Namaz kılmak,
Kâbe’yi tavaf etmek,
Tilavet secdesi yapmak,
Kur’an’a dokunmak için dinen gereklidir.
*
Abdest ve diğer konularda Hasan Çınar hoca soruları cevaplıyor. Kına, ruj, oje, deri altına ve üstüne dövme, mum, hamur ve boya; abdeste veya boy abdestine engel midir?
Gusül abdestinde bedenin hiçbir uzvunda iğne ucu kadar kuru yer kalmayacak şekilde yıkanması gerekir.Normal abdestte de abdest azaları iğne ucu kadar kuru yer kalmaksızın yıkanmalıdır.
Kına, jöle, deri üstü dövme vb. altına su geçiren maddeler abdeste engel değildir.
Ruj, oje, mum, hamur, yapıştırılan geçici dövme, yapıştırıcı (altına su geçirmeyen) vb. maddeleri, tabaka meydana getirdiği ve altına su geçirmediği için abdest öncesi temizlemek gerekir.
Deri altı dövmeyi eğer acısız gidermek mümkünse temizlenir.
Yoksa dokunulmaz. Kötü örnek olmasın diye üstü kapatılır.
Her iki halde de alınan gusül ve namaz abdesti geçerlidir.
Tabi ki dövme dinin yasakladığı bir şeydir. Bundan dolayı tövbe etmek gerekir.
*
Bir başka soruya ise Çınar Hoca;
Ayağımıza giydiğimiz mestlerin üzerine mesh etmenin müddeti ne kadardır?
Bu müddet, mukim olan biri için bir gündür, yani 24 saattir.
Seferde olan yolcu ve misafirler için ise üç gündür, yani 72 saattir.
Bu müddetin başlangıcı ayaklara giyilen mestlerin giyilme anından itibaren değil ayağa giyildikten sonra *abdestin ilk bozulmasıyla* başlar. Yoksa mestler üzerine ilk mesh etmekle başlamaz.
Bu müddet ( 24, 72 ) dolduğunda eğer kişi abdestli ise sadece mestlerini çıkarır ayaklarını yıkar ve ibadetlerini yapar.
Yok, eğer müddet dolduğunda abdestsiz ise ayaklarını da yıkayarak tam abdest alır.
*
Müftü Çınar açıklamasının devamında ise;
Abdest alırken ayakları yıkamayıp, sadece çıplak ayaklar üzerine mesh yapılsa caiz olur mu?
Hayır, bu abdest caiz olmaz.
Çünkü dinimizde abdestin farzlarından biri de ayakları yıkamaktır.
Hatta bu yıkamanın topuklarla beraber olması gerekir.
Peygamberimizin ve sahabenin abdest alırken ayaklarını yıkadıklarına dair rivayetler her dönemde mütevatir (tevatür) derecesinde bizlere ulaşmıştır.
Ehl-i sünnet alimleri ayakları yıkamanın farz olduğunda ittifak etmişlerdir.
Bundan dolayı çıplak ayaklara mesh etmek katiyen caiz değildir.
*
Ayaklarımdaki rahatsızlığımdan dolayı doktorum varis çorabı giymemi söyledi.
Bu çorabı çıkarmamam gerekiyor. Nasıl abdest alacağım?
Eğer doktor, kişiye varis çorabı giymesini ve çıkarmaması gerektiğini söyledi ise bu tedaviyi dikkatle uygulamak gerekir.
Abdest gerekince, alçıda ve bez sargıda olduğu gibi varis çorabı üzerine mesh etmek caizdir.
Varis çorabının üzerine her abdest almada bir defa mesh edilir.
Yalnız ayaklarımızdan görünen kısımlarının yıkanması farzdır.
Bu çorapları abdestli - abdestsiz giymek fark etmez. Mesh ile o uzuv hükmen yıkanmış sayılır.
Eğer varis çorabının çıkarılmaması gerekiyorsa boy abdestinde de üzerine mesh etmek caizdir.