Bu Konu gündemi çok meşgul ediyor.
Hani bir söz var ya;
Her kafadan bir ses çıkıyor deniyor ya..
İşte işin ehli İl Müftüsü Hasan Çınar Hoca diyor ki;
Organ nakli caiz midir?
İnsanoğlu mükerrem bir varlıktır.
Eşref-i Mahluktur.
Normal hallerde, ölü veya canlı bir insanın, organını veya bir parçasını kullanmak caiz değildir.
Ama dinimizde,
Bir insanın hayatını kurtarmak bütün insanları hayata kavuşturmak gibi sevaptır.
Eğer başka hiçbir tedavi imkanı yok ise zarurete binaen, *şartlarına dikkat etmek kaydıyla* ölüden veya diriden organ bağışı caizdir.
Organın sorumluluğu taşıyana aittir.
*
Oğlumuz oldu.
Müslüman olarak ne yapmamız gerekiyor?
Dünyaya gelen kızımız veya oğlumuz için şükür olarak akika kurbanı kesmemiz sünnettir.
Peygamber’imiz (sav) bu kurbanın ismini “ nesike“ koymuştur.
Bu kurbanı çocuğumuzun büluğ çağına kadar kesmemiz caiz ise de yedinci gününde kesmek daha sevaptır.
Hatta yedinci gününde saçını kesip ağırlığınca altın karşılığı sadakayı fakirlere dağıtmak ve ahirette çağrılacağı ve devamlı söylenecek güzel bir isim koymak ve kulağına ezan okumak en sevaplı olanıdır.
Tabi kurban kesmek ve sadaka vermek, ekonomik durumu iyi olanlar içindir.
Maddi durumu iyi olmayanlar dua ederler. Kurban kesmeyince ve sadaka vermeyince günaha girilmiş olmaz.
Akika kurbanı adak kurbanı gibi değildir.
Akika kurbanının etinden kesenin yiyebileceği gibi, dostlarıyla da yiyebilir, fakirlere de dağıtabilir.
*
Cenaze namazının sonunda, sağa selam verince sağ elimi, sola selam verince sol elimi salıveriyorum, bu doğru mu?
Bu şekilde elleri salıvermek uygun değildir.
Ama böyle yapmak da namazın sihhatine engel değildir.
En doğrusu, dördüncü tekbirden sonra her iki eli de salıverip peşine, sağa ve sola selam vermek şeklinde olabileceği gibi
dördüncü tekbiri takiben “Esselamü Aleyküm...” derken her iki elin salıverilmesi şeklinde de olabilir.
*
Otelde namaz kıldım. Bittikten sonra kıbleye doğru kılmadığımı anladım? Namazım oldu mu ?
Kıble araştırması yaptıktan sonra kıldıysanız namazın iadesi / tekrarı gerekmez.
Ama cami dışındaki otel, ev vb. yerlerde kıble araştırması ve incelemesi yapmadan namaz kılındıysa ve namaz bittikten sonra kıble tarafına kılınmadığı anlaşıldıysa namazın iadesi / tekrarı gerekir.
Bu durumda farz namazı yeniden kılmak farzdır.
*
Vallahi abimin evine gitmeyeceğim“ diye yemin ettim. Daha gitmedim ama yemin keffaretini ödemem caiz midir?
Hayır, keffareti ödemeniz gerekmez.
Çünkü daha yemininiz bozulmadı.
Abinizin evine gittiğiniz an yemininizi bozduğunuz için (ki doğrusu bu tür bir yemin edildiğinde yemini bozmak gerekir. Çünkü sıla-i rahim vaciptir.) size yemin keffareti gerekir.
Eğer yemin bozulmadan keffaret ödenirse sadaka olur. Yemin bozulduktan sonra tekrar keffareti ödemek vaciptir.
Kalın sağlıcakla, Selam ve dua ile..