İslam’da nikâh çok önemli. Onun için konuları fetva Makamından öğrenmemiz lazım.
Kocasından boşanan kadın başkasıyla hemen evlenebilir mi?
Hayır, hemen evlenemez. Dinimiz nikâh akdiyle evlenmeyi teşvik ettiği gibi, evliliğin sürdürülememesi halinde boşanmayı da helal görmüştür. Bir hanımefendinin başka bir yabancıyla evlenebilmesi için, kocasından kesin boşanma (bain talak) ile veya son mahkeme boşamasından sonra hamile değilse 3 ay hali (3 hayız) müddeti beklemesi Farzdır. Bu müddet ay hali görmüyorsa 3 ay, eğer hamileyse doğumla biter.
Dinimize göre, bu müddet bitmeden ikinci bir erkekle kıyılan nikâh akdi batıldır (geçersizdir).
İslam, fıtrata uygun olarak hükmünü vermiştir.
Ben sarrafım. Defterimizde, bazı müşterilerimize borç verdiğimiz çeyrek vb. altınlar yazılıdır. Aybaşı maaşlarını alınca veya paraları olunca ödüyorlar. Yaptığımız doğru mudur?
Hayır. Bu bir borç verme değil altını satmadır ve böyle bir alış-veriş caiz değildir. Parası olunca ve borcunu ödediği gün altın kaç liraysa (ki bu bilinmemektedir) o değerden ödemeyi yapmak caiz değildir. Çünkü altını aldığı an fiyatını konuşmamaktalar. (Konuşsa bile hemen orada ödemeyi yapması gerekir.) Fiyatı konuşsalar dahi altının vadeli satışı zaman faizini (ribe-i nesie) doğurur ki bu haramdır. Normalde vadeli satış caizdir. Bu bir
akittir. Yoksa karz-ı hasen olarak altın borç alınabilir. Ödeyeceğinde de altın borcunu altın olarak öder. Ödeme anında altın bulamazsa, işte tam o anda, o anki fiyatla, borcu akde (alış-verişe) çevirerek ödemesini yapar. Akdin hükmü ayrı, karzın (borç) hükmü ayrıdır.(Hasan Çınar)
Mal alımında vade farkı faiz midir?
Hayır, faiz değildir.
Satın alınan malın fiyatının bayi (satan) ve müşteri arasında belirlenmesi şartıyla caizdir. Aksi halde nizaya sebep olacağından, caiz olmaz.
Ticarete mahal olan malları taksitle, vade farkı vererek almak caizdir. Hatta bir malda birden fazla fiyatta olabilir, caizdir. Örnek; buzdolabı iki ay sonra 1000 ₺, altı ay sonra 1100 ₺, bir yıl sonra 1500 ₺ ye aylık taksitlerle satılabilir. Biz birine karar verir ve satın alırız. Çünkü burada paranın para getirmesi söz konusu değildir ve bu akid sahihtir. Ayrıca bu ticareti kayıt altına almak müstehaptır. Hatta, güvenin zedelendiği zamanımızda yazmak ise en doğru olanıdır.
Kalın sağlıcakla,selam ve dua ile